Hamownia podwoziowa to takie urządzenie w którym samochód stoi w miejscu a droga się "przesuwa". Hamownia służy do precyzyjnego określenia charakterystyki zewnętrznej silnika w postaci mocy w KM lub kW oraz momentu obrotowego Nm. Wynik pomiaru podawany jest w postaci wykresu graficznego przebiegu mocy oraz momentu obrotowego silnika a także temperatury cieczy w układzie chłodzenia, temperatury oleju w silniku czy temperatury głowicy silnika. Zmierzone wartości są skorygowane automatycznie przez program hamowni do typowych warunków atmosferycznych co pozwala na wielokrotne pomiary w różnych warunkach.
Najczęściej charakterystyka mierzonego silnika jest zdejmowana co 300 RPM co wystarczy do uzyskania dokładnego przebiegu wykresu pomiaru bez niepotrzebnego przedłużania samego pomiaru. Taki pomiar zazwyczaj trwa około 3,5 minuty, natomiast zamontowanie, przygotowanie samochodu do pomiaru a potem demontaż z rolek hamowni zabiera nam w granicy 2 godzin.
Od początku roku 2001 wykonaliśmy wiele pomiarów, a w przypadku silników wyczynowych były to sesje zawierające w okolicy 30 pomiarów.
W żadnym przypadku nie zanotowaliśmy najmniejszej awarii silnika czy układu przeniesienia napędu w mierzonych silnikach aut użytkowych a bywało, że pomiarom poddawaliśmy silniki samochodów o przebiegu przekraczającym 200 000 km. Tarczowy hamulec elektrowirowy połączony ze sterowaniem elektronicznym pozwala w bardzo łagodny sposób na pomiar maksymalnej mocy czy momentu silnika, w każdym zakresie jego obrotów a śledzenie wskaźników pracy silnika powala na uprzedzenie sytuacji grożącej komplikacjami.
Regułą jest, że silnik poddany kilku pomiarom uzyskuje przyrost mocy i momentu w granicy do kilku %. Jest to charakterystyczne zjawisko szczególnie w silnikach wyposażonych w ECU.
Graficzne przedstawienie przebiegu mocy i momentu silnika uzmysławia w bardzo przekonywujący sposób w jakim zakresie obrotów użytkować samochód by w pełni wykorzystać jego moc oraz głównie maksymalny moment obrotowy, bez niepotrzebnego i nie obojętnego " bezproduktywnego bicia piany" w zakresie maksymalnych obrotów silnika.
W czasie pomiaru charakterystyki silnika opartego o zasadą : stałych obrotów czy stałej mocy podczas pomiaru, który trwa 1,5 minuty wykonywanych jest 80 kroków pomiarowych co jedna sekundę. Taki pomiar służy do precyzyjnego doregulowania parametrów pracy silnika przy założonych obrotach lub założonej mocy lub momencie. Każdy pomiar dokonywany jest w czasie rzeczywistym.
Hamownia SCHENCK, która dysponujemy jest dostosowana do mierzenia samochodów z napędzaną jedną osią o mocy przekraczającej 300 KM.
Chojnacki Motor System S.C.
Jacek Chojnacki, Joanna Zak,
Pruszkowska 32
05-830 Nadarzyn,
NIP: 534-001-53-39
tel: 505 104 666
e-mail: chms@tlen.pl