Blisko 21000 odsłon tego tematu do końca 2015 roku świadczy o dużym zainteresowaniu tą formą tuningu. Tym bardziej polecam wnikliwe zapoznanie się z materiałem o filtrach stożkowych :-)
Współczesne silniki mają układy dolotowe opracowane na podstawie badań mających na celu uniknięcie negatywnych zjawisk falowych i rezonansów powstających w tym elemencie a mających wpływ na parametry pracy silnika. Tzw. ślepe kiszki jako typowe rozwiązania nie są niepotrzebnym elementem i radzimy ich nie usuwać a także zalecamy dużą ostrożność przy modyfikacji układu dolotowego poprzez montaż różnych rodzajów strumienic dolotowych i "zawirowywaczy" a także filtrów stożkowych. Ich stosowanie jest wymuszone w wyniku wprowadzenia coraz wyższych norm związanych z ekologią czyli emisją trujących związków. Dotyczy to normy Euro-4 a zwłaszcza normy Euro-5.
Zazwyczaj skutkiem zastosowania filtra stożkowego jest ograniczenie wielkości maksymalnego momentu obrotowego, zwłaszcza w przypadku zamontowania stożka bezpośrednio przed przepustnicą powietrza. Poza tym taki montaż filtra powoduje jego wibracje przenoszące się z drgań zespołu napędowego co przyczynia się do przesiewania pyłu kwarcowego do wnętrza komory spalania i istotnie obniża trwałość silnika niszcząc: tłoki, pierścienie, gładź cylindrów i zawory z prowadnicami. Można przyjąć, że silnik z takim rozwiązanie straci około 50% swej trwałości. Proszę się nie łudzić, że zastosowanie tzw. DEDYKOWANEGO zestawu radykalnie rozwiąże problem przedostawania się pyłu kwarcowego w obręb komory spalania. Dedykowane zestawy bowiem składają się z takich samych filtrów stożkowych jak te, powiedzmy, uniwersalne, lecz są uzupełnione przewodami powietrznymi umożliwiającymi szybki montaż zestawu w komorze silnikowej. Przykładem, wyraźnie potwierdzającym tę sytuację, jest Porsche Carrera 3,2 L, w którym z zupełnie seryjnym filtrem powietrza zmierzyliśmy 198 KM oraz 252 Nm a po zamontowaniu DEDYKOWANEGO zestawu renomowanego producenta, składającego się ze stożkowego filtra powietrza w specjalnej obudowie oraz kształtowych rur łączących cały zestaw uzyskaliśmy na hamowni następujące parametry - 180 KM oraz 230 Nm. Dodam, że ten zestaw kosztował Klienta ponad 1000 zł.
Nie mniej czasami zastosowanie filtra stożkowego z prawidłowo dobraną pojemnością układu dolotowego powietrza oraz zapewnieniem dopływu zimnego powietrza przyczyni się do poprawy głównie mocy silnika w zakresie jego wysokich obrotów ale przynajmniej nie pogorszy mocy i momentu silnika na niższych obrotach. By to osiągnąć trzeba jednak zawzięcie wykonać parę wersji układu dolotowego z różnym umiejscowieniem filtra oraz dokonać pomiarów trakcyjnych dla ustalenia najlepszego rozwiązania. W dalszym ciągu jednak te filtry poprzez małą skuteczność filtrowania oraz przyczynianie się do przegrzewania komory spalania, szczególnie w tzw. jeździe miejskiej ze względu na częste postoje w korkach i niewielkie prędkości jazdy, nie są polecane przez firmę. Jeśli już jednak zdecydowaliście się na montaż filtra stożkowego lub wkładki sportowej - nie myjcie ich często. Wystarczy, jeśli po przebiegu ponad 20000 km a nawet 30000 km je umyjecie. Dzięki temu nieznacznie zapchane zapewnią zdecydowanie lepsze filtrowanie powietrza dostającego się do silnika. Należy także bezwzględnie nasączać włókninę filtra olejem proponowanym przez Producenta co jednak w pewnej mierze ograniczy przedostawanie się zanieczyszczeń, choć także ograniczy sprawność filtra i zwiększy opory ssania w układzie dolotowym.
Typowy przypadek skutków zastosowania Power Rury z filtrem stożkowym dla przebiegu i wielkości KM oraz Nm na przykładzie ROVERA 620 SI oraz SEICENTO SCHUMACHER jest podany na wykresie w rozdziale TESTY. Stwierdzenie, że stożki są przecież stosowane w samochodach wyczynowych jest prawdziwe. Nie mniej w wyczynie trwałość silnika i tak jest bardzo niewielka a wielkie prędkości obrotowe silnika oraz zdecydowanie większe zapotrzebowanie powietrza przy zdecydowanie mniejszym podciśnieniu w układzie dolotowym a także odpowiednio dobrane przełożenia skrzyń biegów umożliwią wykorzystanie takiego filtra, zazwyczaj w dość w wąskim zakresie obrotów silnika. Decydując się jednak na radykalną formę tuningu silnika ze znacznym zwiększeniem stopnia sprężania, zastosowaniem innych wałków rozrządu, zmienioną elektroniką sterującą, zmodyfikowanym układem wydechowym, dla osiągnięcia maksymalnych założonych parametrów silnika, będziemy wręcz zmuszeni do rozwiązania układu dolotowego z zastosowaniem filtra stożkowego i w tym przypadku zastosowanie takiego filtra jest czasami wręcz niezbędne przy godzeniu się z ograniczeniem trwałości silnika.
W rozdziale TESTY do obejrzenia pomiary porównawcze rozwiązań ze sportowymi filtrami.
Chojnacki Motor System S.C.
Jacek Chojnacki, Joanna Zak,
Pruszkowska 32
05-830 Nadarzyn,
NIP: 534-001-53-39
tel: 505 104 666
e-mail: chms@tlen.pl