Klasyczne przekonanie wielu użytkowników, że w silniku atmosferycznym wystarczy zamontować turbinę i już można hulać z silnikiem o mocy większej o 50% lub więcej bez żadnych konsekwencji jest równie częste jak i błędne.
To nie jest tak, że przysłowiową żarówkę 50 W zastępujemy 100 W i jest OK. Jeśli już jesteśmy przy tym przykładzie, to taka zabawa dość często kończy się pęknięciem szkła reflektora.
Współczesne silniki doładowane najczęściej mają w kadłubie silnika dodatkową instalację natryskującą pod ciśnieniem olej na denko tłoka od spodu, chłodząc ten bardzo ważny element. Bez tego rozwiązania tłoki mają dużą szansę by spłynąć na dno miski olejowej. Można oczywiście w dużym stopniu wyeliminować ten problem poprzez radykalne zwiększenie dawkowania paliwa, którego niespalony nadmiar będzie służyć do wewnętrznego chłodzenia komory spalania ale tak wyregulowany silnik będzie zużywać znaczące ilości paliwa. Poza tym bardzo istotnym elementem, o którym często się zapomina, jest chłodnica powietrza doładowanego czyli intercooler. Również, ze względu na radykalną zwyżkę mocy i momentu silnika, należy pamiętać o odpowiednim dostosowaniu: układu przeniesienia napędu czyli - skrzyni biegów, sprzęgła oraz półosi napędowych i przegubów, układu chłodzenia silnika oraz często o potrzebie montażu chłodnicy oleju. W konsekwencji układ hamulcowy wymaga zwiększenia skuteczności poprzez zastosowanie tarcz hamulcowych o większej średnicy co wymusza również zastosowanie felg i opon o większej średnicy. Czasem można to osiągnąć przez montaż systemu hamulcowego z wyższego modelu tej samej marki samochodu co znacznie obniży koszt modernizacji hamulców. Oczekiwanie, że wystarczy zastąpić seryjne tarcze i klocki elementami tuningowymi czy "sportowymi" w postaci wierconych tarcz o seryjnej średnicy ma raczej małe szanse na sukces. Radykalną poprawę skuteczności hamowania uzyskuje się poprzez montaż zacisków wielotłoczkowych, zwłaszcza na przedniej osi samochodu. Równie ważne są opony na osi napędzanej zdolne do przekazania zwłaszcza wielkiego momentu obrotowego a takowe mają zdecydowanie większą średnicę od seryjnych. Takie opony niestety nie należą do tanich i trwałych ani nie są cichobieżne.
Najprostsze rozwiązania pozbawione są niezwykle ważnej elektroniki sterującej pracą doładowanego silnika. Niestety komponenty takiej elektroniki są drogie i stanowią zwykle 1/3 kosztów całego zamierzenia. Rozwiązania bez takiej elektroniki, często określane mianem "soft turbo" charakteryzują się niestabilną pracą silnika zwłaszcza w zakresie jego średnich obciążeń powodując albo zalewanie silnika nadmiarem paliwa albo chwilowym brakiem właściwej ilości paliwa co powoduje dziury w przebiegu momentu i mocy silnika, jego gaśnięcie i szarpanie. Takie uproszczone rozwiązanie poważnie utrudnia życie kierowcy zwłaszcza podczas normalnej eksploatacji samochodu. W przypadku jednak zastosowania samochodu głównie do jazd ekstremalnych, jest możliwe takie zestrojenie układu by przy całkowitym otwarciu przepustnicy uzyskać zadowalające parametry pracy silnika nie zwracając uwagi na problemy z wolnymi obrotami oraz z częściowymi uchyleniami przepustnicy. Reasumując - dużo frajdy ale krótko i kosztownie z długimi okresami przywracania do sprawności.
Chojnacki Motor System S.C.
Jacek Chojnacki, Joanna Zak,
Pruszkowska 32
05-830 Nadarzyn,
NIP: 534-001-53-39
tel: 505 104 666
e-mail: chms@tlen.pl