Stosowanie sportowych świec w seryjnym silniku bądź po nieznacznej modyfikacji porównywalne jest raczej do spaceru po ulicy w sportowych korkach wyczynowego piłkarza. Świeca sama z siebie nie jest producentem mocy w silniku. Jest to jednak ważny element, który powinien być dostosowany do potrzeb silnika. Sportowa, czy też wyczynowa świeca ma za zadanie sprostać ekstremalnym potrzebom silnika w zakresie : bardzo wysokich prędkości obrotowych, skrajnych temperatur pracy silnika, odporności na bardzo bogatą mieszankę, której nadmiar ma na celu zapewnienie prawidłowego wewnętrznego chłodzenia komory spalania. Z tego powodu, prawdziwe, wyczynowe świece mają zdecydowanie krótszą żywotność i to jest zupełnie normalne.Wielokrotnie, podczas pomiarów na hamowni silników o mocy w okolicy 100 KM, stwierdzono zwyżkę mocy o około 2 KM oraz momentu o około 3 Nm po zastosowaniu fabrycznie nowych świec dowolnego renomowanego producenta, wybranych z katalogu do danego modelu silnika, w porównaniu z istniejącymi świecami o przebiegu ponad 20.000 km. Po około 500 km parametry silnika wracają do wyjściowych i bardzo długo pozostają na tym poziomie. .
Dla odmiany - mocno uniwersalne świece określane jako "sportowe" a zwłaszcza za ciepłe w stosunku do katalogowych często mają bardzo małą trwałość a także notujemy częste efekty pogorszenia osiągów. Zapraszam do obejrzenia pomiarów porównawczych w rozdziale TESTY.Czy nie jest zastanawiające dlaczego te "sportowe" świece generalnie w ilości kilkunastu typów załatwiają praktycznie wszystkie światowe silniki a dla przykładu firmy : NGK, BOSCH czy BERU lub Champion oferują tak duży asortyment świec przeznaczonych do wszystkich odmian silników? W ofercie renomowanych producentów świec można oczywiście znaleźć gamę świec przeznaczonych do wyczynowych silników..
Chojnacki Motor System S.C.
Jacek Chojnacki, Joanna Zak,
Pruszkowska 32
05-830 Nadarzyn,
NIP: 534-001-53-39
tel: 505 104 666
e-mail: chms@tlen.pl